Inspirációk Oxfordból

Inspirációk Oxfordból

Inspirációk Oxfordból 1024 562 Coach Akadémia

5. nemzetközi coaching szupervíziós konferencia, Oxford Brooks University


Hangolódás
Szombat reggel az első hajnali vonattal elindultam Oxfordba. Új élmény volt megtapasztalni az ébredő város első hangjait és illatait – a csendben és a mozdulatlanságban tapinthatóvá vált a város ősi lüktetése. Londonban az átszállásnál folytatódott ez az élmény – még csak néhány ember sétált ráérősen a városban, készülve a hamarosan mindent elöntő emberhad fogadására. Mire Oxfordba értem, reggel lett, beindult az élet, a mozgás, és a lassú, csendes hangolódás után engem is elért az izgalom.
Kíváncsian vártam, milyen az a szakmai közösség, szakmai közeg, akik egyre nagyobb hatással vannak a coaching szakma fejlődésére, miről és hogyan beszélgetnek, mit tanulhatok és mit adhatok tovább ebből? Izgalommal vártam azt is, vajon hogyan tudunk kolléganőmmel Mieke Voogd-dal mi ehhez a szakmai beszélgetéshez kapcsolódni prezentációnkkal?
Az első élmény, ami ért, hogy olyan emberekkel ülök egy teremben, akik szívükön viselik a szakma fejlődését és az ügyfelek érdekét, és akik készek is arra, hogy aktívan tegyenek és hozzájáruljanak a szakmai fejlődéshez. Nyitottan, egymásra figyelve, készen a megosztásra.
Az alábbiakban vázlatszerűen néhány gondolatot szeretnék megosztani, amelyeket magammal hoztam az előadásokból. Mindezeket a gondolatokat az én szubjektív szűrőmön keresztül jelenítem meg, és azt a gondolati szálat szeretném a teljesség igénye nélkül kiemelni, ami engem a leginkább megérintett, elgondolkodtatott.
Kapcsolat – szégyen – hatalom
A coachingban a coach identitásban kétségtelenül elmozdultunk a hagyományos segítői kapcsolatot jellemző szakmai tekintély pozíciójából, de vajon elmozdultunk-e eléggé? Mik azok az utak, fókuszok, amelyek a partneri kapcsolat erősödését, és valóban az ügyfél érdekét szolgálják? Vajon az ügyfél érdeke nem éppen azt kívánja-e meg néha, hogy –ha csak rövid és átmeneti időre is- képesek legyünk beleállni a tekintély/hatalom/erő pozícióba, amire az ügyfél meghív minket?
Nagy a veszélye annak, hogy enélkül az ügyfelet éppen tovább nyomjuk a saját negatív történetében, szégyenében és inkompetencia érzésében, amellyel gyakran a coaching kapcsolatba érkezik. Ha nincs elég bátorságunk az erő-pozícióba beállni, az ügyfél megérzi a félelmünket és az erő-pozíció megkerülése újabb szégyent generál. Talán mindannyiunknak ismerős az a nyitó mondat ügyfelektől, ami valahogyan így hangzik: „Annyi minden van, nem is tudom, mivel dolgozhatnánk ma, nem tudtam felkészülni erre az ülésre.” Mi az, amit már ezzel a mondattal kommunikál felénk az ügyfél? Meg tudjuk-e hallani az üzenetet és az ügyféllel közösen egy olyan felfedező útra indulni, ami megmutatja azt a gazdag világot, ami a szégyenen túl van?
A hatalom, az ellenállás, a konfliktus kérdései kérlelhetetlenül részei a segítői munkának. Ha a coachingban, szupervízióban ezek a kérdések nem jelennek meg, akkor nagy a gyanú, hogy elkerüljük a munka nehezét! Azaz, legelőszöris, újra és újra fontos, hogy reflektáljunk a saját történetünkre a szégyennel és a hatalommal kapcsolatban.
Zoe Cohen kutatása a szégyen gyakori megjelenéséről a coaching és szupervíziós folyamatokban csak erősítették ezt az üzenetet. A szégyen ezekben a kapcsolatokban leginkább az ítélkezés, a leleplezéstől való félelem és a kapcsolat elvesztése mentén tematizálódik. Az a stressz, amit a szégyen vált ki, meggátolja az agy neoropaszticitását, ami a tanuláshoz kötődik! Coachként, szupervizorként ebből adódóan a saját történetünkkel való szembenézés mellett a fontos kérdések a következők: Hogyan támogassuk az ügyfelet abban, hogy bátran nézzen szembe a szégyennel, ezáltal lehetővé téve annak transzformációját? Vagy általánosabban: hogyan támogassuk az ügyfelet abban, hogy több kockázatot vállaljon, menjen tovább azon az úton, ami őt előre viszi?
A munkánkban nagyobb figyelmet kellene fordítanunk arra, hogy észrevegyük azt, ami már ott van, jelen van a teremben, készen arra, hogy körbejárjuk, kapcsolatba lépjünk vele. Az újabb és újabb tudás (információ) megszerzése helyett a jelenlétre koncentrálni, és a jelenlétünket erősíteni. Azt a jelenlétet, amely érzékeli és értékeli a sokféle forrásból eredő tudást, amely magában foglalja a múltat, a jelent és a jövőt, amely az ok-okozati kapcsolat helyett a kölcsönös és sokrétű összefüggésekben és rendszerekben mutatkozik meg.
Test – tudatosság
A bennünk lévő tudáshoz 4 kapun keresztül férhetünk hozzá: a gondolkodáson (fej), az érzésen (szív), a „levésen” (központ) és a cselekvésen (csípő) keresztül. A nehézségekre nagyon gyakran csak a fejünkben lévő tudáson keresztül nézünk, és nem használjuk azt a tág tudáshalmazt, amit a többi csatorna tud megmutatni. Figyeljük az ügyfelünket, honnan néz a nehézségekre és mi más információs csatornát tudunk még megnyitni. Ehhez fontos, hogy nekünk is nyitva legyen a szívünk, lélegezzünk mélyeket, hogy a levegő eljusson a központunkig, és engedjük szabadon csípőnk mozgását, hogy az megnyíljon a világra. A testtel való munka segít abban, hogy ne csak akarjunk, hanem képesek legyünk megnyílni arra, ami már van.
Önmagunkról való gondoskodás
„Az empátia és a burn-out között közvetlen kapcsolat van.” Azaz, minél empatikusabban vagyunk jelen az ügyfelek számára, annál nagyobb a kiégés veszélye. Azaz, annál fontosabb, hogy folyamatosan gondoskodjunk saját mentálhigiénés egészségünk megőrzéséről.
És végül – az ECVision kompetenciaprofil fogadtatása
A konferencián felkérést kaptunk az ANSE által kezdeményezett és az EU által támogatott ECVision coaching és szupervízió szótár és kompetenciaprofil prezentálására (http://www.anse.eu/ecvision/products.html). Egyöntetű volt a szakmai vélemény, hogy olyan munkáról van szó, amit fontos ismerni és látni ahhoz, hogy tudatosan tovább tudjuk erősíteni a szakma professzionalizációját.ox
A fenti munkák alapját az európai coaching és szupervizor képzésekben és szakmai diskurzusban releváns szakirodalom és tananyagok képezték. Tanulmányozva ezeket az anyagokat összegyűjtöttük azokat a kulcs fogalmakat és koncepciókat, amelyek a coachingot és a szupervíziót alapvetően jellemzik – meghatározva a szakmák feladatát és felelősségét, és ezek kulcs kritériumait. Második lépésként továbbléptünk, és a szakirodalom alapján meghatározott kulcs jellemzőket tanulási eredmény központú leírássá alakítottuk – így született meg a coaching és szupervízió kompetencia profilja. Az ebben foglalt kompetenciák a coaching és szupervízió kulcs elemeinek, jellemzőinek tekinthetők. A kompetenciákat két nagy csoportra osztottuk: a szakmai identitás és a szakmai magatartás körébe. A kompetenciákat lebontottuk tudásra, készségre és megfigyelhető viselkedés elemekre. Ebben a struktúrában tisztán láthatóvá vált a szakmai tudás alapok és a megfigyelhető viselkedés közti kapcsolat. A kompetencia profil ilyen módon kiváló alap a képzések tervezői számára arra, hogy tudatosan építsék fel a képzéseket az elvárt output kritériumok mentén, de ugyanúgy hasznos támpont az egyéni coach vagy szupervizor fejlődési folyamat tervezésében.
Számunkra a prezentációra készülve a kompetencia profil kapcsán a fa szimbóluma jelent meg. A fa maga jelképezi a coach/szupervizor identitásunkat és működésünket. A gyökerek azok a szakmai és elméleti alapok, az a kulturális háttér, amelyekre munkánkat építjük. A törzs azok a kompetenciák, amelyekkel dolgozunk, amelyeken keresztül életre kel a munkánk. Az ágak azok a ’brand’-ek, amiket ügyfeleinknek kínálunk, a virágok és gyümölcsök pedig azok az eredmények, amelyek egy sikeres folyamat során megszületnek. Izgalmas feladat volt megrajzolni mindenkinek a saját, egyéni fáját és utána megnézni, hogy ezek a fák miben hasonlítanak, miben térnek el, és hogyan viszonyulnak a szakmai irányvonalakhoz.
A pozitív fogadtatás mellett a téma megnyitotta azt az igen élénk szakmai párbeszédet is, amely erősen megkérdőjelezi a kompetenciákban való gondolkodás kizárólagosságát, és felhívja a figyelmet annak fontosságára, ami a kompetenciákban nem mérhető eleme a munkánknak: a mit csinálok? kérdésén túl, a ki vagyok? kérdésére való fókuszálás. Ami pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy amellett, hogy tudjuk, mit csinálunk, folyamatosan kapcsolatban legyünk azzal, akik vagyunk, és amit ezáltal beviszünk a munkakapcsolatba.
Igazi élményekkel, felfedezésekkel, megosztásokkal és inspirációkkal gazdag nap volt, köszönöm a beszélgetéseket minden kollégának!

Madai Kriszta

2015. július 13.

Share This