Transition Thinking

Transition Thinking

Transition Thinking 1024 682 Coach Akadémia

Az Uber és Én

Még aki nem néz naponta híreket vagy olvassa a napilapokat, az is valószínűleg hallott a januári taxisblokádról az Uber kapcsán. Politikáról most nem írok, annak mindenki utánanézhet az általa szívesen olvasott, különböző nézőpontokat képviselő lapokból. Engem jobban érdekel a jelenség szakmai része.

Néhány éve a Climate-KIC nevű európai szervezetnek is dolgozom klímainnovációs projektek kapcsán. Ezekben a „körökben” hónapok óta, ha nem évek óta téma az Uber és társaik. Legutóbb novemberben, Birminghamben kérdezte egy résztvevő az ezzel kapcsolatos gondolatomat, ahol két coach kollégámmal együtt egy nyolc napos programot facilitáltunk. A program célja az Uberhez hasonló (vagy nem hasonló) klímainnovációs projektek, kezdeményezések térnyerésének katalizálása volt, a rendszer szintű átmenetek, változások tükrében. A téma szépen megkutatott terület, a delfti egyetem élen jár ebben, az angol szakirodalomban Transition Thinking címszó alatt sok-sok minden megtalálható arról, miként lehet támogatni újszerű kezdeményezéseket, hogy azok betörhessenek a meglevő rendszerbe – időnként annak árán, hogy drasztikusan és gyökeresen felfogatják azt.

Az átmenetre (transition) hadd mondjak egy jól ismert példát, az elektromos autók térhódítását. Igyekszem egyszerű lenni. Ehhez vizsgáljuk meg a kőolaj alapú autózást lehetővé tevő jelenlegi társadalmi-technikai rendszert (l. ábra). Ahhoz, hogy autózhassunk, kell először is autóipar, ahol gyártják a járműveket, ideértve azok beszállítóit is. Kellenek autókereskedések, ahol megvehetjük az autót. Szükséges valamilyen pénzügyi megoldás a vásárlásra, illetve a pénzügyi szektor érdekelt a biztosítások rendszerében is. Kellenek szervizek, ahol megjavíttathatjuk az autókat. Kellenek benzinkutak, ahol tankolhatunk, emögött áll az egész olajfinomítói technológia, gépészet, vegyészet, olajkutatás, geológia stb.Socio-technicalSzükség van úthálózatra – ezt megint külön egyetemeken intézményekben tanítják, kutatják miből, hogyan lehet például jól utat építeni. Szükség van jogi szabályozásra: KRESZ szabályokra, a műszaki vizsgáztatás szabályozására, orvosi alkalmasság, gépjármű adók, parkolási díjak szabályozására. És természetesen nem feledkezhetünk meg a társadalmi szempontokról sem, az autó segítségével kifejezhető dolgokról (pl. státusz, fogyasztói szokások) és a mobilitás szükségességéről. Elég összetettnek tűnik a kőolaj alapú autózást lehetővé tevő társadalmi-technikai rendszer. Elég reménytelennek tűnhet, hogy elektromosan hajtott autók valaha is betörnek ebbe a rendszerbe, oly sok érintett változására lenne szükség. Mégis, a folyamat zajlik, feltartóztathatatlanul! Egy új rendszer épül ki. A napelemek árának drasztikus csökkenését akár öt évvel ezelőtt is merész lett volna megjósolni. A fővárosban ingyen parkolhatnak az elektromos autók. Tény, hogy megosztó az intézkedés, mégis fontos lépés egy kisebb széndioxid kibocsátású társadalom felé.

A rendszer gyökeres átalakításának számtalan példája van. A GoogleAd felforgatta a hirdetési piacot, az iTunes vagy a Spotify a zenekiadói piacot, az itthon is a hetekben indult Netflix a torrent filmletöltésekkel szemben kínál elérhető, legális alternatívát. Az AirBnB a hoteleknek jelent fájdalmas vetélytársat, az észt Skype a telekommunikációs technológiákat forradalmasította. Mindegyik példának megvan a maga társadalmi-technikai rendszere, amelybe betörtek, amelyet átalakítottak. Természetesen új szabályozás, új üzleti modell szükséges, és nem mindenki fog jól járni. Mivel azonban e cégek meglevő és jobbára kielégítetlen felhasználói igényt céloznak meg, egy darabig ugyan elnyomhatja őket a meglevő erős rendszer, de hosszabb távon, valamilyen formában addig-addig bukkannak fel, amíg kénytelen maga a rendszer is átalakulni.

Az Uber kapcsán is ilyen átmenetet (transition) látok. Utasként igénylem a műszakilag biztonságos autót, a képzett sofőrt, amiben a taxicégek jobbak; és igényem a kereslet-kínálatnak megfelelő rugalmas, valós idejű árképzést is, amiben az Uber forradalmian új. Ez valószínűleg többünk felhasználói igénye, amit hosszú távon nem lehet egyszerűen lesöpörni az asztalról. Ami látszik, hogy az Uber a meglevő rendszerbe nem illeszkedik, feszegeti, átalakítja azt. Ennek az átmenetnek vagyunk szemtanúi több európai országban is. Drukkolok minden félnek, hogy sikerüljön egy új, jobb, más rendszert kiizzadni – értünk, felhasználókért!

YOU MIGHT ALSO LIKE
Share This